Friday, January 28, 2011

epilog seorang teman

"suara dik mi mengaji lagi sedap dari dari suara kakak" kata nenek ntok memprovok diriku yang ketika itu berusia 10 tahun.
teras sakit ati mendengarnya. masakan tidak, aku dibandingkan dengan adikku,al-Hafiz Mohd Zulhilmi..Namun x terlintas di benakku untuk tidak meneruskan usaha memperelokkan bacaan. Apa aku kisah? suaraku lg sedap ape?(dengan syok sendirinya..)

begitulah kuasa  optimis yang perlu ada pada kita..lebih2 lagi bagi seorang da'ie..setiap tohmahan dianggap sbg motivasi untuk memperbaiki diri...hidup adalah ujian untuk membuat pilihan..samaada untuk jadi seorang yang optimis atau pesimis...

teringat waktu kecil2 dlu,kami memang akrab dimana ada dia, disitu ada aku tapi selalu gaduh, cam anjing ng kucing..kata adikku. dia kucingnya dan aku anjingnya(aduh,macam2 )..pernah satu  ketika, kami gaduh besar sehingga membuatkan atukku nk rotan kami..tapi nasib baik kami larikn diri dari tempat kejadian (masuk dalam bilik air  untuk sembunyikn diri..hehehe.. )

oleh kerana kami amat meminati kisah Nabi Yusuf 'alaihissalam,Atuk selalu menasihatkan,ambillah pengajaran dari kisah tersebut,janagn tau baca je... berkasih sayanglah seperti nabi yusuf dan adiknya,Bunyamin..

"Nabi Yusuf baik dengan adik dia,x  macm kakak.sebab tu bunyamin turut menangisi  kehilangan abangnya selain ayahnya,nabi Yaakub. .Allah sgt sayang kepada orang orang berbuat baik kepada adik-beradikya" kata atuk....namun dalam benakku mengatakan kalo dik mi hilang lagi bagus(masa 2 tengah gaduh ngan adik mi).. bila masuk MRSM, baru kurasakan begitu kesunyian dan rindu untuk berbalah dengan beliau..

kini kami semua telah dewasa. jarang2 bleh jumpa, 4 kali setahun je ...maklumlah, seorang hafiz tidak boleh cuti lama2, apatahlagi dia salah seorang ahli jemaah Tabligh..

Buat adikku, teruskan perjuanganmu menyeru manusia ke jalan ALLAH, meskipun kita berlainan fikrah..namun cita-cita dan cinta kita tetap sama ,redha ALLAH dan RasulNYa..terima kasih buat atuk,nenek, ayah dan ibu kerana mendoakan kami agar jadi insan yang berguna pada kalian dan berguna pada UMMAT.. Terima kasih ALLAH, terima kasih orang tuaku..

No comments:

Post a Comment