Sunday, January 30, 2011

Andaiku Diberi Pilihan

Andaiku diberi pilihan antara kanak2 dan remaja
akan ku pilih untuk jadi anak kecil
sentiasa riang bermain
tanpa ancaman maksiat dan masalah hati
berlari-lari mengejar sirama-rama
tanpa perlu risau esok bagaimana...

andaiku diberi pilihan antara kanak2 dan burung di angkasaraya
nescaya ku ingin jadi si burung
terbang dengan bebas dialam buana
menikmati dan mensyukuri alam ciptaan Yang Maha Esa
tak lupa bertasbih memuji-NYa
tanpa perlu bimbang apa nasibku di hari kebangkitan dan perhitungan
kerana jika aku jadi kanak2
anak kecil itu akan dewasa
kelak akan lalui remaja sepertiku
zaman yang penuh dengan liku2
bila2 masa sahaja boleh memasuki perangkap
rencana syaitan durjana...
aku takut aku akan kecundang...

apakah apa yang ku katakan ini salah?

tidak....

bahkan Saidina  Abu Bakar  bermadah:
"alangkah baik seandainya aku sebatang pokok yang ditebang"
"alangkah  baiknya jika aku sehelai rumput makanan ternakan"
"alangkah baiknya aku jika aku ni sehelai bulu di badan seorang mukmin"
ketika beliau melewati seekor haiwan;" betapa gembiranya hidupmu,
kau makan.kau minum, kau kesana,kau kemari dibawah naungan pepohon
dan diakhirat tiada penghisaban keatas dirimu.
alangkah baiknya kalau Abu Bakar sepertimu"

bahkan sahabat yang paling berani, Umar al-Khattab
lebih memilih baiknya andai si ibu tidak melahirkannya..

betapa takutnya mereka akan azab ALLAH..
lalu inginku tanyakan pembaca sekalian...
ANDA bagaimana???


rujukan: kisah-kisah para sahabat dalam kitab Fadhail Amal,
karangan Maulana Muhammad Zakariyya al-Kandhalawi

No comments:

Post a Comment