Monday, December 19, 2011

~Pandang dengan Mata Hati, Fahamilah Kemuliaan Harta~

Nur F:  B, kalo B dapat income banyak, B nak buat ape ng duit 2?
Nur B: Kalo B dapat duit banyak, B nak bawak mak ayah B pergi haji, mereka x pergi lagi      sebab xde duit.B nak tlg bayar hutang mereka yang berpuluhan ribu.B x nak mereka meninggal dalam keadaan berhutang kepada manusia.Pada zaman Rasulullah, Rasulullah x nak sembayangkan jenazah sahabat yang tidak melangsaikan hutangnya semasa hidup.(jwab si B tersenyum dgn penuh harapan)
Nur F: Bagi F, F pandang duit 2 duit tu tak  de ape2 …
Cik T: Bagus tu F, F adalah salah seorang yang wajib kaya sebab F pandang duit 2 xde ape2 bagi F. Kalo F dapat duit banyak pon, F akan berikan  semuanya kepada orang2 miskin.F, Ramai lagi umat islam yang hidup miskin melarat dan memerlukan sumbangan daripada orang  orang macam F ni.
Nur B:  Betul 2,  duit memang xde ape2 nilai, tapi kegunaannya dalah sangat bermakna F. Kita bleh gunakan duit untuk beribadah kepada Allah dan berbuat Ihsan sesama insan. Bukankah Allah menyuruh kita untuk berbuat ihsan sesama makhluk. 
Nur F:  Bukankah ada yang sesat disebabkan fitnah harta macam Qarun, Firaun..?
Cik T:  Betul tu F, tapi kenape kita ambek dari sudut negatif? pandanglah dari sudut positif..Rasulullah sgt kaya, begitu juga sahabat2 mcm Saidina abu Bakar, Saidina Umar, Uthman b affan, Abbdurrahman b auf dan Isteri rasulullah, Siti Khadijah. Mereka kaya tapi sgt zuhud disebabkn ketaqwaan pada Allah.
Nur F:  tapi…. F takut harta 2 akan membuatkan F jauh dari Allah.
Cik T:  Kenapa perlu takut? Orang2 yang bertaqwa tak takut pada harta kekayaan, mereka hanya takut pada Allah. Sebab mereka letak harta tu ditangan orang2 yang memerlukan bukan letak dihati hingga melupakan Allah. Harta yang halal yang banyak tu adalah rezki daripada Allah yang patut disyukuri manusia, bukan dengan memandangnya dengan penuh kehinaan dan prasangka buruk..Orang kaya jadi hina kerana kesombongan untuk memberi, kerana apa? kerana takot jatuh miskin akibat pemberiannya. Teringat kata2 ustaz Anif Sirsaeba dalam bukunya ‘BERANI KAYA, BERANI TAKWA’ , bab 4- Fahamilah Kemuliaan Harta:
            “wang itu hamba yang baik, namun majikannyalah yang jahat, oleh itu, bijaksanalah”



YES kaya!!..YES, TAQWA!!....Kalo takut untuk bertaqwa pada ALLAH, baik x payah kaya, orang bertaqwa hanya takut Allah...Yang dah kaya, MEMBERILAH, jangan takut akan kemiskinan. The More we give, the more we get back(pahala dari Allah yang tak ternilai harganya) .Multimillionaire; Rasulullah sallallahu 'alaihi wasallam bersabda:
"status (darjat, kasab) itu berpusat pada wang,Sungguh kedudukan manusia di dunia ini dilihat(diukur) dgn wang.Tapi.... kemuliaan sesungguhnya adalah TAQWA."(HR at-tarmizi)

Oleh itu, pembaca2 yang dirahmati Allah, tidak salah untuk mencari kurniaan Allah dan rezeki yang banyak. Belajarlah untuk berdikari, usahlah kita jadi 'manja', mengharap duit dari ibu dan ayah.Sesungguhnya rezeki yang berkat iu adalah hasi dari titik peluh sendiri..sekian.wallahua'lam,=)

No comments:

Post a Comment